Якось ранньої весни мені випало службове відрядження на Закарпаття. Рухаючись автомобілем із Луцька до Львова, потім через Стрий у напрямку Воловецького перевалу, відчував, що час минає швидко. Досвідчений водій справно виконував свої обов’язки, тим самим дозволяв мені розглядати навколишню природу з населеними пунктами та людьми.
Карпати завжди ваблять чарівним виглядом. Хоча на рівнині переповненими річками та струмочками бурхливо бігла тала вода і на землі майже не лишилося снігу, в горах ситуація була зовсім іншою. Поміж стрімкими насичено-зеленими смереками на полонинах і верховинах іще лежав сніг, але він уже втратив свою морозну твердість та розм’як. Поступово зменшуючи товщину шару, перетворювався на жижу, яка стікала маленькими струмочками шляхом найменшого опору у нижчі за рельєфом місця. Проїжджа частина траси була сухою, а в горах на узбіччі лежав сніг, змішаний із водою. Я намагався не надокучати своєю розмовою водієві, щоб не відвертати його увагу від складних гірських умов їзди. Чим вище ми піднімалися у гори, тим частіше в полі зору з’являлися краєвиди, які причаровували зір зблизька та вдалечині. Вже відчувався свіжий подих весни – вона крок за кроком зігрівала повітря, щоправда, нічні приморозки ще не припинились. Як і суха асфальтована дорога дозволяла впевнено рухатися автомобілеві, так і сама весна надихала на початок нового вегетаційного періоду, який невпинно наближався за всіма законами природи. Минаючи населені пункти, помічали, як пожвавішали люди у своїх рухах, – вони клопоталися коло землі з особливою весняною активністю. Десь за 30 км від Воловецького перевалу я вгледів на узбіччі людину в чорному одязі, яка виставила руку, благаючи водія зупинитися. Водій на моє прохання підвезти монаха повільно пригальмував і зупинив авто. До нас в автомобіль сів худорлявий чоловік у чернечому вбранні. Він тримав у руках старий, наполовину заповнений речовий мішок чорного кольору. Не лишалося сумнівів, що це – монах. Його обличчя було дещо дивним: блідого воскового кольору, наче він його не виставляв на сонце взагалі. Очі світилися, випромінюючи приємний погляд. Чоловік радів тому, що ми вирішили його підвезти. Спочатку він подякував Богові, а тоді й нам за добрий вчинок, адже йому довго довелося чекати на дорозі. Розгледівши автомобіль із середини, монах зупинив свій погляд на іконі і при цьому перехрестився, також звернув увагу на освячене зілля, яке ховалося за сонцезахисним щитком. Слово за словом – між мною та монахом розпочався жвавий діалог. Звернувши увагу на мою військову форму, він зауважив, що також свого часу відбував строкову службу в армії. Нині, як і я, є офіцером, але у запасі. Монах розповів, що здобував освіту в Одеській духовній семінарії, а пізніше навчався в духовній академії, хоча це були не прості для священиків радянські часи. Я поцікавився, куди він їде. У відповідь почув, що вийде він високо в горах, неподалік від перевалу. Монах розповів, що вже не один рік живе відлюдником у нерукотворній печері. Поблизу немає населених пунктів, лише траса, якою їдемо – найближча точка цивілізації перебуває на відстані 4-5 км. Він оповідав, як нелегко доводилося шукати нерукотворну печеру, щоб зупинитися в ній на постійне місце проживання з метою служіння Богові. Шукаючи собі обитель (хоча це було влітку), монах вибився із сил, але не втрачав надії, хоча його мучили і нестача їжі, а інколи й спрага. Вдень і вночі він молився Богові. Молитви давали йому силу і віру в те, що таки знайде свою обитель. Сподівання, як він сказав, із Божою допомогою справдилися. Нерукотворна печера, яку він знайшов високо в горах, мала один вхід, який одночасно слугував і виходом. Через печеру протікав невеликий струмок, у ній було достатньо місця для проживання, розведення багаття і приготування на ньому їжі та чаю. Ми дізналися, що гостями у його печері часто були звірі. Поведінка монаха і тварин, а саме – поодиноких лисів, зайців, птахів – ніколи не ставала агресивною: ніхто нікому не заважав. Одного разу в гості приходив і ведмідь... Ставлення монаха до рослин і в цілому до природи було шанобливим. Як дрова для приготування їжі та обігріву він використовував тільки хмиз та сухе гілля, яке ламав на сухостоях і в нижніх частинах крон дерев. Улітку чоловік збирав ягоди, гриби, рослини на чаї, які споживав у свіжому вигляді, а також висушував на зиму. Він не допускав неправомірного, згубного і взагалі нелюдського втручання в природне середовище, в рослинний та тваринний світ. Від цієї людини я почув багато надзвичайних, цікавих і нових для мене тлумачень про життя в нетрях дикої природи. Досі про таке розуміння і сприйняття світу навіть не здогадувався. Я запитав у монаха, як часто він спілкується з людьми і чи ходить до церкви. У відповідь почув, що двічі на рік із Почаївської лаври або Мукачевського монастиря в найближчу до його обителі церкву передають червоне вино, вживання якого є необхідним для здоров’я людини в подібних умовах проживання. На великі релігійні свята він обов’язково відвідує храм, де молиться Богові разом із прихожанами. Церква піклується про нього і виділяє йому продукти харчування: крупи, овочі, фрукти, сухарі, хліб, олію, сіль, але в жодному разі – не свинину чи сало. Розуміючи, що час мого спілкування з монахом-відлюдником скоро скінчиться, я подарував йому рибні консерви, печиво. Від м’ясних консервів він відмовився. Настав час прощання. Монах освятив автомобіль, мене та водія. Подарував мені ангела-хранителя у формі масивного злитка (напевно, з латуні) і сказав, щоб я його прикріпив на прапорі військової частини або громадської патріотичної організації. Ми потиснули один одному руки. Я сів в автомобіль – і ми одразу рушили. Відображення у дзеркалі заднього виду мене дуже здивувало – монах-відлюдник, стоячи на колінах у сніговій воді, ще довго хрестився, дивлячись у наш бік. Автомобіль опанувало мовчання. Ні я, ні водій навіть словом не обмовилися. Кожен поринув у роздуми про життя-буття монаха-відлюдника, яке він сам оповів. Я розумів, що з монахом ми попрощалися назавжди… Було якесь дивне відчуття подолання психологічного бар’єру переходу від спілкування з незвичною, відданою Богові, безкорисливою людиною до повсякденного життя, в якому ми «варилися», не задумуючись над тим, що на світі є такі люди, як цей монах, зустріч із котрим подарувала Її Величність Випадковість. Але дивлячись на ситуацію з іншого боку, розумієш, що в житті нічого випадкового не буває. В усьому є закономірність. Людина припускає, а Бог розпоряджається… Не поспішаючи, ми їхали до Мукачевого, де й заночували у штабі прикордонного загону. Я встиг побувати на службовій нараді. Водій тим часом поспілкувався зі своїми друзями – такими, як і він, водіями з інших міст України. Розповідь мого водія про зустріч із монахом-відлюдником заінтригувала всіх співбесідників, особливо львів’ян, які їхали у той же час тією ж дорогою, але їм не пощастило зустріти карпатського монаха. Вони по-доброму заздрили. Та ще до цієї надзвичайної зустрічі трапився випадок у Ковелі. Вже на околиці міста зупинилася колона спеціальних військових автомобілів, аби пропустити ходу вірян, які несли та супроводжували ікону Почаївської Божої Матері. Водії і старший колони перейшли на другий бік вулиці й стали поруч із місцевими жителями. До ходи з іконою було ще далеко. Побачити таку святиню вважається великою честю. Пройшли люди. З колони вийшла дружина водія, який возив мене у Мукачеве, і відчитала чоловіків за те, що вони перейшли дорогу святій іконі. При цьому вона сказала: «Щоб ваші автомобілі ламалися». Після слів жінки почалися проблеми з машинами. Серйозні поломки не давали можливості експлуатувати техніку – з ладу виходили мости, коробки передач. І тільки після того, як автомобіль освятив карпатський монах, вся наша техніка стала справно «ходити». Ми забули про неполадки. Можливо, це і збіг обставин, але факт залишається фактом. Повернувшись із відрядження у Луцьк, я виконав побажання карпатського монаха-відлюдника і причепив подарованого ним ангела-хранителя на прапорі Волинської обласної організації спілки офіцерів України. Прапор зберігався у гарнізонному Будинку офіцерів. Минув час. Вищеназваний прапор урочисто передали у Волинський обласний ліцей із посиленою військовою та фізичною підготовкою. Але на момент передачі ангела-хранителя на ньому вже не було. …Природа завжди піклувалася і піклуватиметься про людей, віддаючи їм свої дари безкоштовно. Рослинний і тваринний світ у складі дикої природи дає можливість людям прожити в цих умовах, особливо порядним, чесним, які дотримуються основного правила, – не нашкодь. В цьому випадку карпатський монах-відлюдник показує приклад, як жити одним цілим із природою, думаючи про прийдешні покоління, своїми молитвами прославляючи Бога і просячи в нього щасливого життя для людей. Валерій ПНЕВСЬКИЙ
|